KJEVESMERTER

Kjeveproblemer kan ha mange årsaker, og gir ulike typer smerter. Symptomene kan komme fra selve kjeveleddet, eller oppleves som utstrålende smerte fra området rundt kjeven.

Her er de vansligste symptomene på kjeveproblemer. Dersom du opplever noen av disse bør du vurdere en undersøkelse:

• Kjevesmerter

• Problemer med å åpne munnen

• Hodepine

• Klikkelyder i kjeven

• Stram kjevemuskulatur

• Smerter i ansikt/tinning

Det er flere årsaker til kjeveplager. Det kan være lokale faktorer som involverer leddskiven, leddkapselen, stram muskulatur eller nerver. Det kan også skyldes ytre årsaker, som blant annet:

• Traume (nakkeslengskade eller slag mot hodet eller ansiktet)

• Psykisk helse /negativt stress

• Gnissing av tenner

• Bittfeil

• Holdning

• Artrose

• Genetikk

• Betennelsestilstander

Andre, samtidige sykdomstilstander kan også utløse kjeveplager.

Behandling

Thea Lærum Bentzen har videreutdanning i manuell behandling av kjeveplager, og er på Helsedirektoratets liste over godkjente behandlere innen TMD/kjeveledds problematikk. Hun samarbeider tett med flere tannleger, blant annet Janne Buer ved Ullevål Hageby Tannklinikk.

Ved konsultasjon vurderes leddbevegelse både i kjeven og nakken, muskelspenninger, nevrologi og eventuell patologi i kjeven og nærliggende strukturer.

Dersom behandling er nødvendig tilpasses denne individuelt, og vil ofte bestå av flere ulike behandlingsteknikker, som for eksempel triggerpunktbehandling, muskelavspennende teknikker, leddfrigjørende justerings teknikker, tøyninger, mobilisering, avspenningsteknikker og enkle hjemmeøvelser.