RYGGPLAGER

Ryggsmerter er den vanligste muskel- og skjelettplagen. Som regel er smertene helt ufarlige og vil gå over i løpet av noen uker. Årsakene er sammensatte, ofte er det en kombinasjon av ulike faktorer som gjør at ryggen føles øm og smertefull. Symptomene varierer avhengig av om plagene kommer fra øvre del av ryggen (brystryggen) eller nedre (korsrygg eller bekkenregion). Smertene kan komme akutt eller gradvis over tid.

Symptomer ved muskel-og skjelettlidelser i brystrygg:

•  Skarpe smerter mellom skulderbladene som også

kan stråle frem i brystet, ofte lokalisert til en av sidene

•  Stikkende smerter ved dyp pust

•  Utstrålende smerter til skuldre og armer

•  Stiv nakke og/eller redusert bevegelighet i ryggen

Symptomer ved muskel-og skjelettlidelser i korsrygg og bekken:

•  Stiv og smertefull korsrygg

•  Smerter som forplanter seg ut i setemuskulatur, hofte,

lyske og/eller nedover i ett eller begge bena (isjas)

•  Stivhet i ryggen fra morgenen, eller tiltagende stivhet

utover dagen

•  Vondt å sitte eller reise seg

•  Smerter når du hoster eller nyser

•  Ryggskjevhet, smerter når du forsøker å rette deg opp

•  Plutselige og skarpe smerter i «gale» stillinger

Årsaker til ryggsmerter

Ryggplager har ofte flere årsaker. De kan komme akutt, som følge av feilbelastning eller brå bevegelser, eller over tid som følge av at muskler og ledd gradvis strammes og gir redusert funksjon og bevegelighet.

Stress og økt spenningsnivå fører ofte til stram muskulatur og stive ledd. Forandringer som følge av slitasje og aldring er normalt, men kan likevel oppleves smertefullt. Noen degenerative forandringer i rygg som stenose eller skiveprolaps, kan gi dårligere plassforhold i ryggsøylen og klemme på nerverøtter som kan medføre smerter i ryggen og stråle ut i benet. Andre vanlige årsaker er lite fysisk aktivitet, svak muskulatur og overvekt. I noen tilfeller kan smertene komme fra brudd eller sykdom, som revmatisme eller kreft. Ved mistanke om dette er det viktig å oppsøke lege for å få riktig behandling. Det er også viktig å utelukke alvorlige sykdomstilstander som f.eks hjerteinfarkt og lungeemboli (blodpropp) ved smerter i brystet.

Utredning og behandling

Ved første konsultasjon gjøres en grundig sykehistorie og undersøkelse for å finne riktig diagnose og behandling. Behandlingen tilpasses individuelt, og vil ofte bestå av flere teknikker. I tillegg til manipulasjon og leddfrigjørende kiropraktorteknikker, kan det ofte også være aktuelt å ta i bruk muskelavspennende bløtvevsteknikker eller kinesiotape/Rocktape. Pasienten kan også henvises til røntgen eller MR, eller ved behov sykmeldes en kort periode.